Creatief Coderen

Wat is programmeren? Wat kan je er mee doen? Waar zijn computers beter in dan mensen? Hoe gebruiken kunstenaars de code op een creatieve manier? Hoe kan ik zelf leren programmeren?

De leerlijn Creatief coderen gaat in op code programmeren en creativiteit binnen het programmeren.

De kinderen leren de basisbeginselen van het programmeren en ervaren dat code een middel is om zelf iets met je computer te maken. Ze onderzoeken hoe programmeertalen toegepast kunnen worden. Zij krijgen inzicht in programma’s en tools om mee te programmeren: Scratch, Snap, Processing, Arduino en LEGO Mindstorms. Daarna gaan ze zelf creatief programmeren met kunstwerken als eindresultaat.

Elk leerjaar bestaat uit 3 plenaire lessen (10 tot 45 minuten) en 5 lessen waarin leerlingen zelfstandig werken (30 tot 60 minuten).

 

Deskundigheidsbevordering:

De eerste stappen naar leren programmeren kan elke leerkracht met zijn leerlingen maken. De Creatieve Code biedt mogelijkheden om dit te leren op een computer of zonder computer. Het is voor leerkrachten niet nodig dat zij al kunnen programmeren. Interesse is genoeg. Tijdens een drie bijeenkomsten durende training krijgen groepsleerkrachten training in het geven van de lessen. De trainingsduur is 3 x 90 minuten.

 

Cultuurinstelling: Roombeek Cultuurpark 

Groep: 6 t/m 8

Regio: Alle regio’s

Sluit aan bij: ICT vaardigheden

Voorbeeldlessen: www.roombeekcultuurpark.nl

 

School:

Diverse scholen: Fontein (Enschede), Huve (Almelo) Deldenerbroek (Delden)

 

Contact:

Marjon Hoedeman

053 2308791

marjon@roombeekcultuurpark.nl